תובנות משיעור אייקידו

תובנות משיעור האייקידו האחרון.

שיעור האייקידו אתמול היה מוצלח מאוד מבחינתי, ובמהלכו עלו כמה נקודות שרציתי לבחון. המורה (סנסיי ישראל טונג'י) דיבר על המונח extension. אני מניח שיש למונח הזה הסברים רבים כמו שיש תלמידי אייקידו, אבל אני אנסה לתת את התפיסה שלי למונח.

סנסיי ישראל התייחס למונח במובן של "לא לקרוס" אל עצמך, או בתרגיל אייקידו מסוים- להשאיר את היד מושטת קדימה ולא לתת לה להתקפל. משיהו פעם תיאר את זה בפניי כאילו היד היא צינור שזורם דרכה זרם מים חזק. ההקבלה לאייקידו היא שזרם המים הוא ה"צ'י" (או "קי" מהמילה איי-קי-דו) והיד היא הצינור. תפישת ה-extension מופיעה בכל תרגילי האייקידו, בעייני. ניתן לראות אותה בתרגיל האחרון המסיים באופן מסורתי כל שיעור אייקידו swate-kokyo-ho, בו בני הזוג יושבים זה מול זה, כשהתלמיד המבצע מושיט את הידיים קדימה ומבצע את התרגיל.

תפישת ה-extension לא מוגבלת רק לשיעורי האייקידו, אלא גם בחיי היום-יום. אני חושב ש"תירגום" המונח באופן מעשיי יכול להיות דרך המושג "אסרטיביות", "עמידה על שלך" או במובן עמוק יותר במושג "נוכחות". הבוקר נסעתי במכונית ומכונית אחרת ניסתה לחתוך את הנתיב שלי. עניין ה-extension משיעור האייקידו של אתמול עלה לי מיד. בעצם העניין ששמרתי על המיקום שלי בנתיב (ביחס למכונית מלפני)- בכך שנשארתי נוכח ולא "קרסתי" לאחור מנעתי הידחפות שלא לצורך (הנהג הדוחף זיגזג בין המכוניות).

המורה שלי, סנסיי ישראל טונג'י, התייחס בשיעור האיקידו של אתמול לעקרון ה-extension באייקידו בהקשר של עקרון נוסף, הקשר לבן-זוג\יריב. תרגלנו תקיפת סכין בו אנו מלווים את יד הבן-זוג התופסת את הסכין עד להטלת הבן-זוג. המורה ביקש להדגיש את חשיבות קבלת תנועת התקיפה כליווי וניתוב לכיוון שאתה מעוניין בו, ולא ממקום של "להכריח". בעייני הדבר דומה לחפירת תעלת מים, בו אתה מנתב את זרם המים (תנועת היריב) לאפיקים שאתה קובע. ישנו משפט של הפסיכולוג פריץ פרל (מייסד הגשטאלט) בו הוא אומר: "Don’t push the river- let it flow". כל פעילות הנוגדת את תנועת היריב תביא בהכרח להתנגדותו. רק פעילות שראשיתה בקבלת תנועת היריב תוכל להביא להתחברות לכוחו ולשימוש בו בהתאם לרצונותיך.

השימוש, או ניתוב כוחו של היריב\בו-זוג אפשרי רק אם שומרים על הנוכחות (extension) של נקודת המגע שלך איתו (לדוגמא, היד שלך). אם נקודת המגע שלך איתו קורסת אז היריב ישלוט בך. אם נקודת המגע שלך דוחפת את הבן זוג, הוא יתנגד לתנועה שלך. רק נקודת נגע מאוזנת ומלווה תוכל להביא את הטכניקה (בשיעור אייקידו) או את האינטראקציה (מחוץ לשיעור האיקיידו) לכדי הרמוניה. וזו המשמעות המילולית של האייקידו- אי (אהבה, הרמוניה) קי (אנרגיה) דו (דרך).


לבירורים ותיאום שיעור נסיון