קיצורי דרך באומנות לחימה

ראיתי לאחרונה מודעה של "קונג-פו קרבי" מודבק על עמוד בתל-אביב. מה שתפס לי את העין זה המשפט "התקדמות משמעותית תוך זמן קצר", וזה מתכתב עם שאלות שאני נשאל לא פעם ע"י אנשים שמתקשרים לקבל פרטים על שיעורי האייקידו וההגנה-העצמית שלנו. אנשים ששואלים שאלות בסגנון של "כמה זמן אני צריך ללמוד עד שאוכל להתמודד כנגד תוקף ברחוב?" בד"כ לא מופיעים אפילו לשיעורי הניסיון שלנו, ואם כן, זאת הפעם האחרונה שאנחנו רואים אותם.

השאלה, תוך כמה זמן מה שאני לומד יהיה אפקטיבי להגנה-עצמית ברחוב, היא שאלה לגיטימית, לא כל שכן, כשהיא נשאלת ע"י תלמיד חסר ניסיון, אבל היא משקפת הלך רוח של השגת תוצאות מידיות. בשיעורי אומנות לחימה שלנו (אייקידו קלאסי בתל-אביב, ואייקידו משולב עם ג'יוג'יטסו ועבודת קרקע בנס-ציונה) התלמידים מבינים מהר מאוד שהפנטזיה של ה"מטריקס" בו עושים download ללימודי אומנות לחימה לא רלוונטית. אי-אפשר ללמוד הגנה-עצמית בקורס קצר של כמה שעות. אפשר לעשות קורס מבוא להגנה-עצמית שייתן איזה שהוא רקע כללי להבנה מאוד מאוד בסיסית של מה זה בכלל הגנה-עצמית, אבל בסופו של דבר, באומנות-לחימה אין קיצורי דרך.

לימודי אומנות לחימה היא קצת בגדר של "נעשה ונשמע". צריך לקבל את המורה (סנסיי) ולהאמין שהוא מתאים ויכול לקחת אותך בדרך של אומנות הלחימה המסוימת שאותה הוא מלמד. זאת דרך ארוכה שיכולה לקחת זמן רב, ומעטים ממשיכים בה עד סופה, אבל זה קצת כמו "שביל האפאלאצ'ים" (Appalachian Trail) שביל מטיילים בצפון אמריקה שאורכו כ-3400 ק"מ. מטיילים מעטים הולכים לכל אורכו של השביל, והרוב עושים רק קטעים קצרים ממנו.

מובן שתלמידים ירצו לקבל "תוצאות" מהירות ללימודי ההגנה-העצמית שלהם, אבל לרוע המזל זה לא עובד כך. אומנויות הלחימה מבוססות על הטמעת הטכניקה בגוף, ולא על הבנה שיכלית-אינלקטואלית של הראש. הטמעת הטכניקה דורשת תירגול מתמיד, כי בזמן אמת אין מספיק זמן כדי לנסות ולהיזכר אם המורה אמר שהטכניקה הולכת בצורה כזאת או אחרת. גם כך, בזמן של עימות גופני יש כאוס מוחלט ומאוד קשה להוציא לפועל טכניקה מסודרת, כך שאם היא לא "יושבת" בצורה טובה בגוף, אין סיכוי שהיא תהיה אפקטיבית.

הכשרה של תלמיד כדי שיקבל בסיס מינימאלי של אפשרות להגן על עצמו לוקחת לפחות שנתיים, וגם זה במקרה הטוב. אפשר ללמוד אוסף של טכניקות מסויימות בפחות זמן, אבל הן לרוב לא יהוו מכלול שלם. זה לא אומר שכבר אחרי כמה שבועות תלמיד לא יוכל להגן על עצמו. אם כבר, ההיפך הוא הנכון- במיוחד מול תוקפים חסרי ניסיון באומנות לחימה, כל יתרון הוא בעל חשיבות רבה. יש גם הבדלים בסגנון ובדגשים של כל מורה לאומנות לחימה. לדוגמא בקבוצת האייקידו הקלאסי שלנו בתל-אביב יש יותר דגש על התנועה והזרימה של הטכניקה, ואילו בקבוצת האייקידו בנס ציונה יש דגש על האספקטים הקרביים ועל היישומים שלהם להגנה-העצמית.

לסיכום, לימודי אומנות הלחימה אורכים זמן רב, אבל אפשר להתחיל לקבל "תשואה" מסויימת (בדמות יתרון בעימות גופני) כבר אחרי זמן מועט יחסית. אומנות הלחימה היא יותר כמו דרך ארוכה, שיש בה עליות ומורדות ונתיבים שמתפצלים וחוזרים לדרך המרכזית. מורה טוב ייקח אותכם לאורך הדרך, יזהיר אותכם ממקומות מסוכנים, יעודד במקומות הקשים ויחסוך התברברויות שגוזלות זמן מיותר. לדעתי, לתלמידים פוטנציאליים המתעניינים בכניסה לעולם אומנות הלחימה חשוב לזכור כי אין דבר כזה קיצורי דרך- אפשר לעשות התקדמות משמעותית (בזמן ארוך), ואפשר ללמוד בזמן קצר (אבל לא משהו משמעותי), אבל אי-אפשר לעשות את שניהם ביחד (התקדמות משמעותית תוך זמן קצר) ומורה שמבטיח לכם את זה- טוב, תחליטו בעצמכם.

אם אתם מעוניינים לבדוק את הקבוצות האייקידו שלנו, נשמח לארח אותכם לשיעור ניסיון. אין צורך בידע מוקדם ובנסיון קודם. בתל-אביב אנחנו מלמדים אייקידו קלאסי, ובנס-ציונה אייקידו בדגש קרבי והגנה-עצמית בשילוב של ג'ודו וג'יו-ג'יטסו ועבודת קרקע.

לפרטים ושאלות נוספות- התקשרו 05472969688 (שחר)


לבירורים ותיאום שיעור נסיון