דגשים לשיעור אייקידו ראשון

הפוסט הזה קצת שונה. הוא לא מדבר על רוח האייקידו, ולמה כדאי ללמוד אייקידו. הוא מתייחס למי שכבר פנה או מתכוון להגיע לשיעור ניסיון והוא מתאר מה בעצם מצפה לכם בשיעור עצמו. הפוסט מתייחס למה שקורה לפני העלייה למזרון ומה קורה בשיעור עצמו. רשמתי כמה נקודות ודגשים שנראה לי שכדאי לדעת לפני שנכנסים לשיעור אייקידו הראשון.

להגיע לשיעור לפני הזמן

קחו מרווח ביטחון ותשתדלו להגיע לשיעור לפני הזמן. נשמע טריוויאלי, אבל זה קורה לא מעט שמאחרים. לפעמים יש עומס בחנייה, ולא מוצאים את הכניסה הנכונה או שהאוטובוס מאחר. כדאי להגיע לפחות רבע שעה לפני תחילת השיעור, כדי שנוכל לדבר קצת, להתרשם זה מזה, להסביר איך עולים למזרון וכו'. לשיעור יש מתווה מסויים- התחלה, אמצע וסוף, וכדאי (בוודאי שבשיעור הראשון) לא לפספס חלקים.

מה ללבוש לשיעור אייקידו

למי שיש חליפת ג'ודו\קראטה\אייקידו (בכל צבע) מוזמן להגיע איתה. למי שאין (לרוב התלמידים החדשים אין ניסיון קודם באומנויות לחימה, ובטח שלא חליפה)- להגיע עם מכנסי טרנינג ארוכים, וחולצה קצרה. כדאי להביא חולצה להחלפה, כי בתום השיעור היא תהיה ספוגה בזיעה- באחריות. יש במקום מקלחות, למי שרוצה. בחורף כדאי להביא חולצה ארוכה בשביל אחרי השיעור- כדי לא להתקרר.

תכשיטים ועגילים

מומלץ להגיע בלי עגילים- כדי שלא ייתלשו בטעות. אם אין אפשרות להוריד- כדאי לשים על העגיל פלסטר. שעונים, שרשראות, צמידים- הכל יורד לפני השיעור.


שיעור אייקידו- המורה מדגים טכניקה ונותן דגשים

בעיות בריאות

אם אתם חיים- אתם יכולים להתאמן באייקידו- אפשר להתאמן באייקידו כמעט עם כל מגבלה רפואית, השאלה היא רק באיזה אופן, והאם צריך להביא אישור מרופא. לפני תחילת השיעור, מישהו מהמדריכים ידבר איתכם, ואם הוא לא ישאל אתכם לבעיות בריאות כלשהן (כי הוא במקרה שכח) כדאי שתזכירו לו- גם אם אין.
תזכרו, שהבריאות שלכם היא האחריות שלכם, והאחריות שלכם היא להודיע לכל תלמיד שאתם עובדים איתו שיש לכם בעייה גופנית ושצריך לעבוד איתכם בצורה מסויימת (לדוגמא- לבעלי שבר בכתף- לא להתגלגל וכו'). לעולם אל תתביישו באיזו מגבלה גופנית ותנסו "לנצח" אותה- לפחות לא בשיעורים הראשונים. עם הזמן תעברו את תהליכי ההתפתחות שאתם צריכים לעבור- יש מספיק זמן להכל.

איך עולים למזרון

בכניסה לחדר אימונים (דוג'ו- Dojo) מקובל לקוד לכיוון התמונה על הקיר של מייסד השיטה. אם יש עניין דתי\הלכתי אפשר להימנע מכל עניין הקידות. אם מגיעים לפני תחילת השיעור (מה שמומלץ), כשמתלבשים ומוכנים, יורדים על הבירכיים וקדים לתמונה (הנקראת שומן-Shomen). אם אפשר לומר ביפנית או-נה-גא-אי שי-מס (Onegaii Shimase) הרי זה משובח. ואז עולים למזרון ואפשר להתחיל במתיחות (לרציניים) או לקשקש עם שאר התלמידים.
אם הגעתם באיחור לשיעור- עושים את אותן הפעולות רק שמחכים לאישור המורה עד שעולים למזרון. כלומר, יושבים על הבירכיים, קדים לכיוון השומן, ומחכים לתפוס את מבט המורה- קדים לו ואומרים לו "אונגי-שימס" וכשהוא מהנהן או עונה- עולים ומצטרפים לשיעור.
אם זהו שיעור האייקידו הראשון שלכם, ואתם מאחרים (כי בכל-זאת לא הפנתם את הסעיף הראשון)- אל תדאגו- זה לא סוף העולם: תלמיד בכיר ייגש אליכם ויסביר לכם את הכל.

פלאפונים

כולם מתבקשים לסגור פלאפונים לפני תחילת השיעור. כמובן שאם מחכים לשיחה חשובה מהעבודה, או שהבטחתם לבייביסיטר להישאר זמינים- אפשר להשאיר את הטלפון פעיל- רק ליידע את המורה על כך. שיעורי האייקידו דורשים התמקדות ולרבים מאיתנו זה הזמן היחיד בו אנחנו לא חושבים על העבודה, המשפחה, הילידם וכו'. מבחינה מטאפיסית, עם הקידה בכניסה לדוג'ו אנחנו נכנסים במובן מסויים למימד אחר.

ירידה מהמזרון באמצע השיעור

קורה שחייבים לרדת מהמזרון- בגלל שירותים, שתיית מים, שיחה חשובה עם הבייביסיטר. ראשית- אם אפשר להימנע מלרדת מהמזרון באמצע השיעור- עדיף. אם זה לא מתאפשר- מודיעים למורה (בעיקרון מבקשים ממנו רשות). החשיבות של זה היא שאם פתאום חלילה הרגשתם לא טוב והתעלפתם בשירותים, שיהיה מישהו שיידע איפה אתם. החזרה למזרון היא לפי מה שנכתב בסעיפים הקודמים- עולים לקצה מהזרון ליד הדלת ומחכים לתפוס את מבט המורה- קדים ואומרים "אונגיי-שימס" וחוזרים למזרון. אין בשיעורי האייקידו שלנו "משמעת מים", ומי שחושש שיהיה צמא במהלך השיעור מוזמן להביא בקבוק מים אישי.

תחילת שיעור האייקידו

שיעור האייקידו מתחיל כתלמידי האייקידו יושבים בשורה (על הבירכיים- מי שיכול)- סדר הישיבה נקבע בד"כ לפי סדר הדרגות, כשיש הקפדה על הסדר בין החגורות השחורות ללבנות, ובין החגורות הלבנות למי שהגיע לשיעור ללא חליפת אייקידו. מי שהגיע ללא חליפת אייקידו יושב בסוף השורה (גם אם הוא חגורה שחורה דאן 5). בשעה תשע (בימי ראשון ורביעי) המורה קם לכיוון השומן, קד לקבוצה ושיעור האייקידו מתחיל. לפעמים שיעור האייקידו מתחיל במדיטאציה קצרה (בת דקה-שתייםׁׂ) כפי שניתן לראות בתמונה למטה.


קבוצת האייקידו שלנו במדיצטאציה בתחילת השיעור (צילום- שרון מילאר)

חימום ומתיחות בתחילת שיעור האייקידו

שיעורי אייקידו מתחילים בסדרת מתיחות שונות. מומלץ לתלמידים חדשים לא להגיע לקצה היכולת, ולא לנסות "להוכיח" דבר, אלא לעשות את המתיחות והחימום עד שמרגישים חוסר-נוחות. לא מעבר לכך. סדרת מתיחות של כף היד טיפה מסובכת בפעם הראשונה, ובד"כ תלמיד וותיק יעזור לכם. לאחר המתיחות יש בד"כ סידרת תנועות גוף שמבצעים שדומות טיפה לריקוד.

תירגולים וגילגולים באייקידו

אלמנט הגילגולים מקבל דגש חזק מאוד באייקידו, ובכל שיעור- כחלק מהחימום ולפני שעוברים לתרגילי הזוגות מתרגלים גילגולים. תלמיד חדש מקבל ליווי צמוד של תלמיד בכיר שמסביר ומראה בחלק אחר של המזרון. ללמוד להתגלגל לוקח כמה שיעורים, ויש כאלה שלוקח להם כמה שבועות- כל אחד לפי הקצב שלו.
לאחר תירגול הגילגולים, שיעורי האייקידו מתחילים בד"כ במספר תרגילי תנועה בסיסיים שעוזרים לתרגל עקרונות תנועת גוף. לחצו כאן לקריאה נוספת אודות עקרונות האייקידו.

תרגיל תנועה בסיסי באייקידו (two-steps) הנעשה לרוב בתחילת השיעור

שיעור האייקידו עצמו

שיעורי אייקידו מתחילים בד"כ בתרגיל מסויים. הסנסיי (מורה) יציג תרגיל בפני הקבוצה, כאשר התלמידים יושבים בשורה. בתום ההדגמה התלמידים מתחלקים לזוגות (ולפעמים לשלישייה אחת)- אבל אל תדאגו- תלמיד בכיר ייגש אליכם מיד וייקח אתכם תחת חסותו. תלמיד בכיר יעבוד איתכם במשך כל השיעור הראשון, ובד"כ גם בשניים שלושה השיעורים הראשונים.
בתירגולי אייקידו יש תוקף (אוקה-Uke) ומותקף (נגה-Nage). מקובל שהתלמיד הבכיר מתחיל בתרגיל המותקף ומבצע את הטכניקה- בצד ימין ושמאל פעמיים (סה"כ ארבע פעמים) ואז מחליפים בתפקידים: התלמיד הבכיר מתקיף והתלמיד הפחות בכיר מבצע את הטכניקה. בשיעורים הראשונים מאוד קשה לקלוט משהו מהאייקידו. בד"כ לוקח לפחות איזה חודש עד שאפשר להתחיל להבין מה מקורה בשיעור. צריך סבלנות אמונה והתמדה לאיקיידו (ואולי כנראה להמון דברים אחרים).

טעימה קטנה משיעור האייקידו שלנו בתל-אביב

במהלך שיעורי האייקידו תלמדו איך "להתחבר" לבן-זוג, איך ליפול בצורה טובה ובטוחה, איך לצאת מקו-ההתקפה של היריב, איך לא להתנגד לטכניקת היריב, איך לזרום עם התנועה, איך להתחבר לבן-זוג, איך להרפות ולשחרר את הגוף, איך לעבוד עם הגוף כיחידה אחת, איך לשמור על מרחק נכון עם הבן-זוג, איך לנוע עם המרכז (center), מהו תיזמון (timing) נכון, איך לפתח ראייה מרחבית של החלל והמרחב, איך להוציא את הבן-זוג משיווי משקל, איך לפתח רוח-קרב.
נשמע הרבה? זה רק חלק קטן ממגוון הכישורים שרוכשים במהלך אימוני האייקידו. כדאי להדגיש שלוקח זמן להטמיע בגוף את כל הקונספטים שציינתי, אבל אייקידו זה לא מרוץ לטווח קצר. אייקידו דומה יותר למראתון, אם לא למסע שנמשך לכל החיים. אי-אפשר "לדעת" אייקידו, אבל אפשר להשתפר כל הזמן בטכניקה ולדייק בתנועה ולהגביר את מהירות התגובה.


תלמידים בקבוצת האייקידו שלנו מתאמנים (צילום- שרון מילאר)

סיום שיעור האייקידו

שיעורי האייקידו מסתיימים לרוב בתרגיל מסויים, שלאחריו נקראים התלמידים לשבת בשורה (כמו בתחילת השיעור). המורה קם, הולך לכיוון השומן, קד לתלמידים ומודיע הודעות אם יש. התלמידים מתבקשים לשבת עד שהמורה קם והולך לקצה המזרון, ואז התלמידים מברכים ומודים זה לזה על ההשתתפות בשיעור. בתום השיעור מתלבשים, ותמיד אנחנו עולים ל-AmPm הקרוב וכל אחד קונה לו בירה או שתייה קלה ויושבים ומדברים על נשואים שקשורים לאייקידו ולכאלה שאינם קשורים לאייקידו.

כללי נימוס ואתיקה

שיעורי האייקידו מבוססים על המתווה היפני המסורתי. בקבוצת האייקידו שלנו לא אוכפים את המשמעת בצורה קפדנית, אבל בכל זאת יש כמה נקודות חשובות-
להימנע מלהישען על הקיר במהלך השיעור.
להימנע מלדבר עם תלמידים אחרים בזמן שהמורה מדגים תרגיל. אפשר לשאול שאלות.
בפנייה למורה מקובל להשתמש בתואר "סנסיי" (Sensei), שמשמעותו מורה ביפנית.
בחלוקה לזוגות לאחר הדגמת המורה , ובסיום התרגיל מקובל לקוד אל בן-הזוג ולומר "אונגיי-שימס".

שיעורי האייקידו שלנו משלבים גם אווירה נעימה ומשפחתית, וגם עבודה רצינית וטכניקה טובה. אז שוב, הפוסט הזה מתייחס לאלמנטים מאוד מבניים של השיעור, ולא לאייקידו עצמו, והוא נועד יותר לשמש מורה-נבוכים למי שכבר פחות או יותר החליט שהוא מתעניין בשיעורים של קבוצת האייקידו שלנו. אם תרצו להצטרף, ולהתרשם- נשמח אם תתקשרו לקביעת שיעור אייקידו חינם ללא כל התחייבות. אין צורך בידע מוקדם באומנויות-לחימה, ושיעורי האייקידו שלנו מתאימים לגברים ולנשים.

יש לנו קבוצת אייקידו בתל-אביב, בנס-ציונה ובבית-אריה.

בברכה- שחר 0547296988.


לבירורים ותיאום שיעור נסיון