בעקבות שיעור אייקידו עם תלמיד חדש

יש הרבה אנשים מעולם אומנות-הלחימה שטוענים שאייקידו היא אומנות-לחימה שיש להוסיף להגדרת האומנות-לחימה שלה כוכבית עם כיתוב באותיות קטנות "בכפוף למגבלות מסויימות". אני חושב לאחרונה הרבה על מהות האייקידו ועל ההתכתבות שלה עם הגנה-עצמית והמענה שלה למקרה של תקיפה אמיתית "ברחוב", בארוחת ליל-הסדר או בכל מקום מסוכן אחר.

המחשבות על התאמת האייקידו להגנה-עצמית עלו ביתר שאת השבוע, כשתלמיד חדש הגיע לקבוצת האייקידו שלנו בתל-אביב. התלמיד היה ממש ילד- בן 21, ללא כל ניסיון באיייקדו או כל אומנות-לחימה אחרת. אני מאוד אוהב לעבוד עם תלמידים חדשים, ואני מאמין שזו זכות גדולה לחנוך אותם לעולם האייקידו. עבדתי איתו אחד-על-אחד, והשתמשתי בטכניקות ששאר הקבוצה למדה להמחיש לו עקרונות חשובים באייקידו והגנה-עצמית.

לוקח זמן עד שתלמיד חדש יכול לבצע טכניקת אייקידו בצורה סבירה, לא כל שכן להשתמש בה במקרה של תקיפה אמיתית, אז אני לא ממהר לצלול לעומק של ההסבר הטכני. בכלל, מרבית קבוצות האייקידו מתרגלים טכניקות אייקידו באופן כזה שלא סביר שהם יעבדו בצורה יעילה ב"עולם האמיתי". בקבוצת האייקידו שלנו בתל-אביב אנחנו מודעים לזה, ואוהבים לחקור ולאתגר את הטכניקה, באופן שלא כל-כך מקובל בעולם האייקידו הרגיל. בהערת שוליים אציין גם את קבוצת האייקי ג'יו-ג'יטסו בנס-ציונה שהופכת על הראש את הרעיון ההגנה העצמית להתקפה-התקפה-התקפה, אבל זה כבר סיפור אחר.

כשעבדתי עם התלמיד החדש תהיתי אם שיעורי האייקידו שלנו ייתנו לו מענה יעיל במקרה של הגנה-עצמית, והאם לא עדיף שילמד קרב-מגע או הישרדות או משהו בסגנון, שהרי צרכי ההגנה-עצמית של צעירים חסרי-מנוח וקשישים בני 30 פלוס לא בהכרח זהים. לחבר'ה צעירים יש בד"כ יותר משיכה לשיעורים האינטנסיווים וה"סקסיים" של שיעורי אומנויות הלחימה המשולבות, ופחות לסבלנות ולאורך-רוח הנדרשים בשיעורי אייקידו. זה סיבה מרכזית לממוצע הגילאים שנע בסביבות ה-35 בשיעורי אייקידו.

לשאלה, האם אייקידו יעיל למטרות הגנה-עצמית ברחוב, יש כנראה יותר מתשובה אחת נכונה. אני מניח שבאופן דומה אפשר לשאול את אותה השאלה לגבי כל אומנות-לחימה, לדוגמא, מה היכולת של איש MMA לעמוד מול התקפת סכין, או של מתאגרף מול תוקף בגודל של מקרר, או של איש ג'יו-ג'יטסו ברזילאי (המתמחה בעבודת קרקע) מול מספר תוקפים. החוכמה בעייני היא להימנע מלהגיע לסוגי הרחובות האלה, ואם מגיעים אליהם, להתנהל בצורה כזאת שמקטינה את הסיכוי לבדוק אם שיעורי אומנות-הלחימה שלמדתי יעילות או לא.

ובחזרה לתלמיד החדש, נוכחתי (אולי שוב) שהצד הטכני והאפליקציות של ההגנה-העצמית באמת חשובות, אבל הן מתגמדות ביחס למה שהאייקידו נותן בחיים עצמם. בסוף השיעור עשיתי לו סיכום של מה שעבדתי איתו במהלך השעה וחצי האחרונות ואמרתי לו, שאמנם לא סיימנו לעבור אפילו על טכניקה אחת, אבל עברנו על עקרונות שחשובים באומנות-לחימה ובחיים בכלל- איך קמים מהריצפה בצורה בטוחה, מהי עמידת קרב ומה חשיבותה, מנח-הגוף (posture) והצורה שאני עומד במרחב ומה היא משדרת לעולם. נתתי לו לטעום רק על קצה המזלג את ההבדל בין התנגדות לחיבור ועל שימוש "נכון" של הגוף בהקשר הביו-מכני והמבני שלו. עקרונות האומנות-לחימה שהספקתי לעבור עליהם בשיעור מהווים רק חלק קטן מעולם רחב וקסום של עקרונות ויישומי האייקידו, ולא כל שכן של עולם אומנות-הלחימה באשר הוא.

בסופו של דבר, אני מאמין שכישורי החיים שהאייקידו מפתח חשובים בעשרות מונים מאלו הקשורים להגנה-עצמית ולאספקטים הקרביים והיישומיים של האומנות-לחימה. בעייני, זו אחת הסיבות לכך שאייקידו פונה יותר לאנשים מבוגרים- כי הם מבינים שבעוד שהאלמנטים של לימוד ההגנה-עצמית חשובים, בחיי היום-יום הם, תודה לאל, יחסית נדירים. בחיי היום-יום יש חשיבות רבה יותר לפיתוח המודעות של שמירה על מנח-גוף נכונה, תחושת נוכחות ומלאות שמשדרים לסביבה, ותירגול תנועה במרחב שיש בה ניחוח כמעט לא מורגש של רקדן. האייקידו מפתח תחושת ביטחון עצמי פנימית שלא משדרת איום וסכנה אלא רוגע ושלווה.

האם התלמיד החדש יישאר בקבוצת האייקידו שלנו? אני לא יודע, אבל בלי כל קשר, אתם מוזמנים להתנסות באותה חוויה של הצצה לעולם קסום. שיעורי האייקידו שלנו בתל-אביב מתאימים לגברים ולנשים ואינם דורשים ידע מוקדם באומנות-לחימה.

לפרטים אודות קבוצת האייקידו שלנו בתל-אביב וקביעת שיעור התנסות חינם (ללא כל התחייבות) התקשרו 0547296988 (שחר).


לבירורים ותיאום שיעור נסיון