אייקידו לנשים

יש לנו כמה נשים בקבוצת האייקידו שלנו בתל-אביב, ובשיעור אתמול יצא לי לעבוד עם שתי תלמידות בדוג'ו שלנו ורציתי לחלוק כמה מחשבות בעניין.

אז כאמור, אייקידו היא אומנות לחימה, אבל לא במובן הרגיל של המילה. מי שהולך ללמוד אייקידו כי הוא גר בשכונה "רעה" ומותקף ברחוב על בסיס שבועי\חודשי עשה, ללא ספק, את הבחירה באומנות-לחימה הכי לא מתאימה. לימודי אייקידו משפרים את היכולות הגופניות, הזרימה, הגמישות ורשימה ארוכה של אלמנטים החיוניים להגנה-עצמית.

בשיעור אתמול נוכחתי שהתלמידות יודעות את החלק הטכני היטב, אבל לא מיישמות אותו בצורה אפקטיבית בהקשר של רוח-הלחימה הדרושה להתמודדות יעילה במקרה של עימות גופני. אמרתי לאחת התלמידות שהיא עושה את הטכניקה כאילו היא בחופשה באילת, ושאני מבקש ממנה להוציא את "החיה" שבה. היא ענתה שהיא פוחדת להכאיב לבן-זוג, ונזכרתי שזו תשובה נפוצה בין תלמידות.

שיעורי האייקידו משמשים לנו מעין מעבדה, בה אנחנו יכולים להתנסות במגוון מצבי עימות גופני בצורה מבוקרת, וללמוד להתנסות בשני הצדדים של העימות. במובן זה, התרגול של הצד המתקיף חשוב לא פחות מזה של התלמיד המבצע את הטכניקה. אני מתפלא כל פעם מחדש מהקושי של תלמידים חדשים לבצע התקפה חזקה ונחושה. הפחד מהפגיעה ביריב משתקת אותם, ובעיקר את התלמידות.

התרגול של עבודה אינטנסיבית חיוני בעייני בכדי להתנסות ולתרגל מקרים בחיי היום-יום בהם יש מצבים של רמות אנרגיה גבוהות. במונח זה, אני מתכוון לעימותים מילוליים ורגשיים, ופחות למצבים של עימות גופני, שנדירים יותר בחיי היום-יום (לפחות לרובנו). ההכרות עם רמות האנרגיה הגבוהה ומצבי הלחץ הגופני מאפשרים לנו להכיר ולהתוודע למגוון התחושות הגופניות והנפשיות הנלוות אליו, ועוזרות לנו לשלוט בצורה טובה יותר בסוג האנרגיה הזאת.

בצורה זו, במקרה של פחד או כעס גדול שמתפרץ במהלך חיי היום-יום, בעבודה, בזוגיות או במשפחה, אנחנו ערוכים טוב יותר, ומכירים את ההרגשה הזו בעקבות התרגול הגופני שביצענו ב"מרחב המוגן" בשיעור. שליטה טובה ברמת אנרגיה גבוהה מאפשרת לנו לנתב את העימות (הרגשי\חברתי) בצורה יעילה כשאנחנו שולטים במצב.

ההבדל של היכרות ושליטה במצבי אנרגיה גבוהים לבין מצב של התפרצות דומה להבדל של שיטפון מים הזורם ללא כל בקרה ובהתפרצות אדירה, לבין אותו השיטפון שנכנס למערכת של תעלות ואזורי כינוס המורידים באופן הדרגתי את עוצמת המים ולא רק שמונעים את הפגיעה ההרסנית, אלא אף רותמים את המים לצורכנו.

אמנם העבודה הגופנית במצבי stress אינה זהה לזו הנחווית במצבי עימות רגשיים, אך ההבדל אינו רב. ואם נחזור להקשר של נשים באומנות-לחימה, ובאייקידו בפרט, אני יכול לומר שגם אני, וגם הנשים שמתאמנות בקבוצה שלנו מרגישים את ההתפתחות האישית שהן עוברות.

אם את (או אתה) מעוניינים לחוות את השינויים האלה, ולהתנסות בחוויית האומנות-לחימה בקבוצת האייקידו שלנו, נשמח אם תתקשרו לקביעת שיעור התנסות חינם.

בתל-אביב בימי ראשון, שלישי ורביעי 2100-2230 ויום שישי 1400-1530.

בנס-ציונה בימי שני וחמישי 2100-2230.

שחר-0547296988


לבירורים ותיאום שיעור נסיון