שיעורי האייקידו שלנו- למי הם מתאימים?

כמי שאחראי מטעם הקבוצה על קבלת תלמידים חדשים לשיעורי האייקידו שלנו, אני שומע הרבה את השאלה "האם שיעורי האייקידו מתאימים לי, בגלל ש…". המשך המשפט הוא ייחודי למי ששואל, אבל בד"כ הם מתקבצים לכמה קטגוריות- מין, גיל, כושר-גופני, אימונים עם מוגבלויות ו\או פציעות קיימות, ניסיון קודם באומנויות לחימה. אני אנסה לסכם את השאלות הנפוצות ולענות עליהן כמיטב יכולתי. בגדול התשובה לכל שאלה של "האם קבוצת האייקידו שלכם מתאימה לי?" היא כן. יש לנו מגוון של תלמידים ברמות שונות ובטווח רחב של יכולות גופניות. כל תלמיד מוצא לו את הפינה שלו בשיעורי האייקידו שלנו ומתאמן בהתאם.

בעיקרון, די חסכתי לכם את קריאת הפוסט הזה, ואתם יכולים כבר להתקשר אלי לקביעת שיעור אייקידו חינם ללא התחייבות. אתם מוזמנים גם לנסות ולהפתיע בשאלה חדשה- הכל לפי רצונכם. אני מציע להתקשר קודם ולקרוא אח"כ. לא חבל על הזמן?

0547296988 (שחר).

טווח הגילאים בקבוצת האיקיידו שלנו

קבוצת האייקידו שלנו היא ביסודה קבוצת בוגרים, שטווח הגילאים בה נע מ-25 לסביבות ה-60, כשהממוצע הוא בסביבות גיל 35. בעיקרון יש מקום גם לחברה צעירים, אפילו לפני צבא, אם הם בעניין של קבוצת בוגרים. רוב קבוצות האייקידו מתאפיינות בגילאים של 30+. אימוני אייקידו דורשים משמעת עצמית ובגרות מסויימת שבד"כ חסרים לחבר'ה הצעירים יותר.

נשים בקבוצת האיקיידו שלנו

מבחינת יחס הגברים:נשים- אין מה לעשות- האייקידו נופל בקטגוריית האומנויות-לחימה, וכמו שאין גברים רבים בשיעורי תפירה, כך אין יותר מדי נשים באומנויות הלחימה וגם לא באייקידו. יותר משזה מפתיע, זה חבל, מכיוון שהאייקידו הוא אחד מאומנויות הלחימה המתאימות ביותר לנשים, מכמה סיבות. האייקידו מבוסס על תנועה, זרימה וחיבור עם הבו-זוג\יריב, ולנשים יש את התכונות האלה באופן טבעי, או לפחות ביחס לגברים. האייקידו מקדש את העבודה המדוייקת שאינה מצריכה כוח גופני. קבוצת האייקידו שלנו בורכה בארבע נפלאות, והן משמשות את עמודי התווך של הדוג'ו. אני מתאר לעצמי שרוב הנשים לא מתות על הרעיון של אימונים משותפים עם גברים, אבל קבוצת האייקידו שלנו מיוחדת- אנחנו מתאמנים ביחד יותר מ-20 שנה, ויש הרגשה של משפחה גדולה.

כושר גופני בשיעורי אייקידו

לימודי האייקידו נחלקם בצורה גסה לשניים. יש אימוני טכניקה, בהם הדגש הוא על הלימוד המדוקדק והמדוייק של טכניקות האייקידו השונות. כשלומדים בצורה זאת, האלמנט הפיזי בד"כ אינו מודגש במיוחד, אף על פי שהוא יכול להיות קשה מאוד ומתסכל. חלק אחר של שיעורי האייקידו מדגיש את אלמנט התנועה והזרימה. חלקים אלו של השיעור יכולים להיות דומים באופן מסויים לריקוד, ובסופם התלמידים נטפים זיעה. האייקידו, כאומנות של תנועת הגוף מחזקת את הגוף, ובהתחלה זה יכול להיות קצת קשה. בקבוצת האייקידו שלנו אנחנו מודעים להבדלים בכושר הגופני של אנשים שונים, ולא מכינים אותם לטירונות צנחנים. אנחנו מדגישים את החשיבות בתשומת לב ליכולות הגופניות השונות של אנשים שונים, בוודאי שבגילאים שונים.

 

 

 

מוגבלויות גופניות ואימונים על אף פציעות

אנחנו מאמינים שלימודי האייקידו מתאימים לכל אדם, ולא רק לבעלי פרופיל 97. גם אנשים עם בעיות בירכיים יכולים להשתתף בשיעורים, וכמוהם אנשים עם בעיות גב ועוד. יש לנו שני תלמידים עם פלאטיניות בכתפיים (הם נפגעו לפני שהחלו ללמוד אייקידו) והם מתאמנים כמו שאר התלמידים. בכלל, האייקידו מאוד טולרנטי לבעיות גופניות. לדוגמא, במבחני אייקידו לחגורה שחורה, למרות שעבודת בירכיים בה היא אלמנט מאוד חשוב, תלמידים בעלי בעיות בירכיים מתבקשים להימנע מהתרגילים ולבצע אותם בעמידה. בעיקרון, כל תרגיל אייקידו יכול לעבור אדאפטאציה בהתאם לבעייה גופנית, לדוגמא, אם יש בעייה עם גילגולים- מבצעים את הטכניקה בלי הגילגול. מן הסתם, תלמיד עם בעיות ברכיים לא יחווה את מלא הספקטרום של האייקידו, אבל האייקידו כל-כך רחב ועמוק שיידרשו כמה וכמה גילגולי חיים בכדי לחוות את כולו. ואם תלמיד אייקידו לא יחווה רק קטגוריה אחת או שתיים פחות- דיינו.

ניסיון קודם באומנויות לחימה

בד"כ שיחות התעניינות בקשר לשיעורי האייקידו שלנו מתחילים בהתנצלות על היעדר ניסיון האומנויות לחימה. זה תמיד מזכיר לי סיפור זן מפורסם המתאר איך תלמיד של אומנות כלשהיא רצה ללמוד אצל מורה אחר. המורה קיבל את התלמיד בברכה ומזג לכוס של התלמיד תה. המורה המשיך למזוג גם לאחר שהכוס התמלאה, והמשיך למזוג על אף שהתה כבר נשפך על השולחן. התלמיד התפרץ אל המורה וקרא לו להפסיק למזוג, כי לא נותר מקום בכוס. המורה ענה לתלמיד- "כפי שהכוס הזאת מלאה בתה, כך גם אתה מלא בדעות ובאמונות מהמורה הקודם שלך. כיצד תוכל ללמוד את מה שיש ברשותי לפני שתרוקן את הכוס שלך?".

באופן דומה, אין צורך בלימודים קודמים של אומנויות לחימה. לעיתים ניסיון קודם אפילו יכול להפריע, בייחוד אם יש "התנגשות" בין שני צורות האומנות-לחימה. באופן אישי, אני חושב שהאייקידו עשוי להוות בסיס יוצא מהכלל למבחר רחב של אומנויות לחימה, בעיקר בגלל שהוא מלמד עקרונות כלליים, כמו יציבה, תנועה, חיבור לבו-זוג, עבודה רכה. בעייני האייקידו הוא לימוד של המתמטיקה בלימודי המדעיים. מי שמלא כרסו במתמטיקה יוכל לעבור בלי בעייה לפיסיקה, למחשבים, להנדסה וכו'.

יחסים בין תלמידים חדשים לוותיקים

הנקודה של היחסים בין התלמידים החדשים לוותיקים בקבוצת האייקידו שלנו עולה כמעט בכל שיחה. בד"כ זה בא מהמקום של הפחד מעיכוב התלמידים האחרים. אז נתחיל בזה שזה פשוט לא עובד ככה. האימון באייקידו הוא בזוגות, והמושג של "עיכוב" לא רלוונטי. עבודה עם תלמיד חדש דורשת אחריות רבה והבנה טובה של הטכניקה, ולכן רק תלמידים וותיקים עובדים עם החדשים. עבודה עם תלמידים חדשים היא מאתגרת, כי הם "לוח חלק"- הם זזים ונעים בצורה הכי טבעית שאפשר, ועם כל תירגול כזה התלמיד הוותיק לומד פי 10 יותר אייקידו מאשר התלמיד החדש. ברור שהכתלמיד הוותיק יתרגל עם תלמיד וותיק אחר הטכניקה תהיה זורמת ויפה, אבל הוא לא ילמד מזה דבר. בעבודה עם תלמידים חדשים כל מיני תפישות וקונספציות קורסות וצריך לבנות את הבנת התרגיל מאפס. זה מאתגר ולפעמים אפילו קשה, אבל שווה כל רגע. בקיצור, תלמידים חדשים- הסירו כל דאגה מליבכם, אתם לא מעכבים את לימודי האייקידו של אף אחד- להיפך.

מספר אימוני האייקידו הרצוי

נושא שעולה כמעט בכל שיחת טלפון הוא העניין שמאוד קשה להגיע לשלושה אימונים בשבוע, והשאלה המתבקשת היא, כמה עולה רק לשני אימונים בשבוע. אז העניין הוא שהתשלום נקבע באופן גלובאלי, ומספר תלמידי האייקידו שבאים לשלושה אימונים בשבוע (באופן קבוע) הוא אפס. כאמור, קבוצת האייקידו שלנו מורכבת ממבוגרים, ולכולנו יש ילדים, משפחה, פרנסה, צרות עם החותנת, האוטו ועם מס-הכנסה, וקשה להגיע אפילו לאימון אחד.

אישתי היא אחות והחיים שלי מתנהלים לפי המשמרות שלה. אני מקבל פעם בשבוע את רשימת ימי החסד בהם אני יכול להגיע לאימוני האייקידו. כשאני רואה ברשימה שזה נופל על אחד מימי האימונים, היא עושה לי את המבט הזה שאומר "תגיד תודה שהמשמרת שלי נפלה רק על אימון אחד. ויאללה, לך תעשה כלים".

נשאלתי אם אפשר להתקדם גם בשיעור אייקידו אחד בשבוע. אז ברור שזה לא אופטימאלי, אבל אם מתמידים במשך שנה, אז בסופה יש ניסיון של 52 שיעורים, וזה לא מעט. אני מאמין שעדיף להגיע לאימון אחד בשבוע מאשר לא ללמוד אייקידו בכלל.

שיעורי אייקידו- עלות

נושא כאוב אחר הוא העניין הכספי. מאז שזכיתי פעמיים בלוטו, אני לא מבין את כל מי שיש לו בעיות כספיות. ועכשיו באמת- לכולם יש בעיות כספיות ולכולם קשה. למי שיש סיבה אמיתית- אנחנו באים לקראתו\ה. מובן לחיילים ולסטודנטים יש הנחה. עוד לא היה לנו תלמיד שלא בא לשיעורי האייקידו שלנו בגלל בעיות כספיות. תמיד אפשר להסתדר ולמצוא מוצא.

שיעורים פרטיים באייקידו

נושא אחר שעולה בשיחות של תלמידים שמתעניינים באימוני האייקידו שלנו- שיעורים פרטיים באייקידו ובהגנה עצמית. בד"כ אימוני האייקידו נעשים בקבוצה. יש לכך יתרונות רבים, ביניהם ריבוי המורים והפרטנרים, מה שמאפשר להרחיב את קשת חווית הלימוד וההתנסות. מצד שני, פנו אלי גברים ונשים שבגלל סיבות כאלה ואחרות העבודה הקבוצתית לא מתאימה. למזלנו יש לנו תלמיד בקבוצה שעבר הכשרה מיוחדת ללימודי אומנויות לחימה (מעבר לקורס הרגיל) והוא בעל ניסיון של מעל 20 שנה באומנויות הלחימה, ואני מפנה אליו תלמידים ותלמידות שעושים אצלו חיל. אפשר לפנות אליו ישירות דרך האתר שלו, טיפול באומנויות לחימה.

בקיצור, אני מקבל הרבה שאלות לגבי אימוני האייקידו שלנו. אם מצאתם מענה לשאלות שלכם בפוסט הזה, אז אשמח אם תתקשרו לתיאום שיעור התנסות חינם באייקידו. אם יש לכם שאלה שלא קיבלה התייחסות פה- אז עכשיו אני כבר ממש סקרן, ואשמח עוד יותר לענות עליה, להסביר לכם שאייקידו זה הדבר הכי מעולה בעולם, ושאתם חייבים לפחות לנסות את זה. וזהו. תתקשרו.

0547296988- שחר.

 

 

 


לבירורים ותיאום שיעור נסיון