שיעורי אייקידו למתחילים

שאלה נפוצה שעולה כמעט בכל שיחה לגבי התעניינות בשיעורי האייקידו שלנו בתל-אביב, היא "האם יש שיעורי אייקידו למתחילים". התשובה היא "כן ולא". התשובה החיובית מתייחסת לשאלה שנשאלה, והתשובה השלילית מתייחסת לכוונה האמיתית של השאלה, שצריכה להיות מנוסחת "האם יש שיעורי אייקידו רק למתחילים".

באופן כללי, תלמידים חדשים נכנסים לשיעור אייקידו "רגיל" ומתרגלים את מה שכל הקבוצה מתרגלת. לפני שהקוראים פוערים זוג עיניים, אדגיש שאנחנו לא מחמשים את התלמידים בחרב ונונצ'קה וזורקים אותם לזירה להילחם בקרוקודילים רעבים. תלמידים חדשים מוצמדים לתלמיד\ה בכיר (חגורה שחורה) והוא או היא עובדים איתו\איתה במשך כל השיעור. התלמידים החדשים עשויים לעבוד במהלך השיעור באופן שונה משאר קבוצת האייקידו- לאט יותר, מן הסתם, ולפעמים בצד, אם צריך לעבוד על טכניקת גילגול או נפילה מסויימת.

בקבוצת האייקידו שלנו, אנחנו שומרים על תלמידים חדשים ב-10 עיניים- על הבטיחות הגופנית שלהם, ובעיקר מתייחסים לאלמנטים הנפשיים. בשיעורים הראשונים האייקידו עלול להיראות כמעט בלתי אפשרי- במיוחד כשרואים את עבודת התלמידים הבכירים, ויש לא פעם הרגשת תיסכול וחוסר אונים. התלמידים הבכירים משתדלים לעזור לתלמידים החדשים לעבור את השלב הזה, בד"כ באמצעות התמקדות בעקרונות האייקידו ופחות על הטכניקה. לחצו כאן לקריאה נוספת אודות עבודה עם תלמידי אייקידו חדשים בהקשר של עקרונות האייקידו.

תלמיד חדש שנכנס לשיעור אייקידו בפעם הראשונה עובר חוויה שמקבילה לדעתי לכניסה לשיעור ללימוד גרמנית שנערכת בשפה הגרמנית. בהתחלה נראה שאין סיכוי ללמוד את השפה, אבל מניסיון שלי, בסוף שיעור האייקידו הראשון התלמיד יודע אם הוא "נתפס" לזה או שזה לא בשבילו. באופן אישי, אני זוכר שצפיתי בשיעור האייקידו הראשון שלי עם עיניים גדולות כמו צלחות, וממש הרגשתי שהעור שלי נעשה סמרמר. שמעתי תיאורים דומים מתלמידי אייקידו אחרים, כך שזה לא שאני איזה משוגע (למרות שאישתי טוענת שעברתי כבר מזמן את גבול הטעם הטוב בכל מה שנוגע לאייקידו- אז אולי אני כן קצת משוגע).

 

טכניקת אייקידו למתחילים

 

לימודי האייקידו הם תהליך, ואין מטרה לשאוף אליה, מלבד להעמיק את ההבנה הטכנית או תובנות אחרות. יכולות להיות מטרות ביניים באייקידו, כמו לעבור מבחן לחגורה שחורה או דרגה מסויימת, אבל זו רק תחנה במסלול שאין לו סוף. יש תלמידים שפורשים מהאייקידו, ואז התהליך נעצר- לפעמים זו רק הפסקה וכעבור מספר חודשים או שנים הם חוזרים ולפעמים לעולם לא. כך או כך, הכל בסדר.

תלמידים חדשים חווים את האייקידו בד"כ בהפתעה- לפעמים טובה ולפעמים רעה. הסיבה לדעתי נעוצה בכך שהאייקידו עובד על אלמנטים שקשים להבחנה למי שלא מיומן באומנויות-הלחימה. באומנויות-לחימה אחרות כמו קראטה או איגרוף תאילנדי עושים את מה שרואים- בעיטות ואגרופים כאלה ואחרים. האייקידו, בניגוד לרוב האומנויות-לחימה מתרכז בחיבור ופיתוח רגישות לכיוון האנרגטי של ההתקפה, וקשה להמחיש את זה בסרטון יו-טיוב. כמובן שבאייקידו עובדים גם על הגנה-עצמית, ובין היתר על פיתוח תנועת גוף וזרימה עם פעולות הבן-זוג, ואלמנטים אלה בד"כ אחראים על ניצוץ הסקרנות וההתעניינות הראשונים באייקידו.

סנסיי ישראל טונג'י (ראש קבוצת האייקידו\אייקי-ג'יו ג'יטסו בנס-ציונה) טוען שתלמידי אייקידו בדרגת דאן 3-4 רק מתחילים להבין את משמעות האייקידו, כך שבמובן מסויים, ניתן לומר שכולנו תלמידי אייקידו. זו סיבה מרכזית שבחרנו בשם אייקידוקא (ראו את אתר קבוצת האייקידו שלנו) לקבוצת האייקידו שלנו (בתל-אביב, נס-ציונה ובבית-אריה) שמשמעותה "תלמיד אייקידו".

לגבי השאלה, מדוע אין שיעורים המיועדים אך ורק למתחילים באייקידו- הסיבה המרכזית היא שלרוב האנשים קשה להתחבר עם עקרונות האייקידו. האייקידו היא אומנות-לחימה מורכבת ומתוחכמת שדורשת הבחנה דקה ובגרות נפשית שחסרים לרוב האנשים. מיעוט האנשים שמוכנים לצאת למסע המופלא הזה מונע פתיחת שיעורים מיוחדים למתחילים, אבל יש אופי יותר בסיסי לשיעורים שיש בהם תלמידים חדשים. לקריאה נוספת של פוסטים המתייחסים לתלמידים חדשים באייקידו ניתן לנסות את הלינקים הבאים.

דגשים לשיעור אייקידו ראשון.

שיעורי אייקידו למתחילים באתר של קבוצת האייקידו שלנו

למי מתאימים שיעורי האייקידו שלנו.

אם אתם רואים את עצמכם כחלק מאותו מיעוט מתוחכם, סקרן ומיוחד שעשוי למצוא עניין בשיעורי האייקידו שלנו, נשמח אם תתקשרו לתיאום שיעור התנסות באייקידו בחינם וללא כל התחייבות. אגב, גם אם אתם אנשים פשוטים, לא-מתוחכמים, רגילים לחלוטין וחסרי הבחנה-דקה, שיעורי האיקיידו שלנו עשויים להתאים לכם…

שיעורי האייקידו בתל-אביב בראשות סנסיי עדי פישל מתקיימים בתיכון אליאנס (בין האוניברסיטה לסמינר הקיבוצים) בימי ראשון ורביעי (2100-2230) וביום שישי (1400-1530).

שיעורי האייקידו \אייק-ג'יו-ג'יטסו בנס-ציונה (בראשות סנסיי ישראל טונג'י) מתקיימים בבית האדום בימי שני וחמישי 2100-2230.


לבירורים ותיאום שיעור נסיון