עוד קצת מחשבות על אייקידו

עברה תקופה לא קצרה בה לא הוספתי פוסטים לאתר. בזמן הזה התחלתי להתאמן באומנות לחימה נוספת, ונקודת ההתייחסות שלי לאייקידו כאומנות לחימה קיבלה פרספקטיבה רחבה יותר. יותר יותר אני מבין שאין אומנות לחימה "אחת" שהיא הטובה-ביותר, הקטלנית-ביותר ומה-שלא-יהיה-ביותר. אומנויות לחימה שונות שמות דגשים שונים על פרקטיקות שונות ועשויות להשלים זו את זו.

 

אני מבין כיום שלאייקידו, כמו לכל אומנות-לחימה אחרת, יש יתרונות וחסרונות. למי שמחפש מענה לאנשים שמתקיפים אותו ברחוב, אייקידו היא אחת הבחירות הגרועות ביותר. במקרה כזה, הייתי בוחר אולי ב-MMA. אבל שוב, גם ה-MMA בא עם עלות גבוהה, ונדיר למצוא בשיעורי MMA תלמידים מעל גיל 30 (במקרה הטוב).

אייקידו מתאים יותר לאנשים שמחפשים את הצד האסטטי של האומנות לחימה, את הפן של התנועה במרחב, החיבור לבן-זוג, הזרימה והיעדר ההתנגדות. יש לאייקידו אלמנטים של הגנה-עצמית, אבל לרוב הם לא מקבלים דגש רב. מכיוון שלרוב אין תחרויות וקרבות באייקידו, קשה לתלמידים לקבל אבחנה, האם האייקידו שלהם באמת יעיל. ברוב קבוצות האייקידו אסור אפילו להתנגד לתרגיל, מה שמגביר עוד יותר את חוסר הידיעה לגבי מקרים של הגנה-עצמית אמיתית.

במקרה של האייקידו שלנו, שתי הקבוצות שלנו שמות דגש על אלמנט היעילות למקרים אמיתיים. בקבוצת האייקידו בתל-אביב אנחנו מרבים "לבדוק" ולאתגר את הטכניקה, האחד של השני, ובקבוצה בנס-ציונה אנחנו שמים דגש חזק מאוד על הפן של ההתנגדות וההתאמה למצבי הגנה-עצמית אמיתית לרחוב.

האייקידו כאומנות-לחימה מתאימה לאנשים מבוגרים שלא מעוניינים להיפצע. הוא מתאים לגברים ובעיקר לנשים, מכיוון שרמת הקירבה הגופנית היא יחסית מינימלית וחסרה את המגע הישיר של גוף בגוף, כפי שניתן למצוא בג'ודו ובג'יו-ג'יטסו ברזילאי, שבשתיהן יש הרבה עבודת קרקע שבהן יש מצבים של גוף-על-גוף, ובג'יו-ג'יטסו ברזילאי, אחת מהתנוחות החשובות ביותר מזכירה מאוד את "התנוחה המסיונרית", ונשים רבות לא מרגישות נוח בהן.

האייקידו מהווה בסיס טוב מאוד להבנת ההגנה-העצמית במובן המרחבי שלה. האייקידו שם דגש על המרחק וההתייחסות ליריבים במרחב, לשמירת המרחב המתאים להתקפה ולהגנה, לתיזמון (טיימינג) ועוד.

כמי שמתאמן באייקידו יותר מ-15 שנה אני יכול להמליץ על האייקידו בחום רב, רק חשוב לדעת לאילו צרכים האייקידו תשמש.

אם האייקידו מעניין אותכם (בתל-אביב או בנס-ציונה) אשמח לעמוד לרשותכם בקשר לקביעת שיעור התנסות ללא כל התחייבות.

בתל-אביב שיעורי האייקידו מתקיימים בימי ראשון, שלישי ורביעי (2100-2230) וביום שישי 1400-1530.

בנס-ציונה שיעורי האיקיידו מתקיימים בימי שני וחמישי 2100-2230.

שחר- 0547296988


לבירורים ותיאום שיעור נסיון