למה אייקידו זה כמו פיל

יש משל-סיפור מפורסם למדי על שלושה עיוורים שנתקלו לראשונה בפיל. כל אחד מהעיוורים מישש חלק אחר של הפיל ותיאר את "חווית הפיל" שלו. העיוור הראשון שמישש את חדק הפיל הכריז בפסקנות שהפיל הוא כמו נחש. העיוור השני שמישש את אוזני הפיל הכריז בפסקנות לא פחותה כי הפיל דומה דווקא למניפה גדולה. ואילו העיוור השלישי שיצא מזלו להיפגש עם הזנב קבע שהפיל הוא כמו חבל קשה, והוסיף כי הוא מאופיין גם בריח לא טוב במיוחד.

שלושת העיוורים ממשיכים להתווכח עד עצם היום הזה על חווית הפיל, כשכל אחד משוכנע שהוא היחיד שצודק ושני חבריו עיוורים לטבעו "האמיתי" של הפיל. ברצוני רק לציין שהרעיון ש"אייקידו זה כמו פיל" מוזכר פה ושם באינטרנט, ובמיוחד אזכיר מקור אחד- בלוג לאיקיידו.

וכמו הפיל, כך גם עם האייקידו. מנהג נפוץ בין תלמידי האייקידו הוא לפסול מורה או סגנון אייקידו זה או אחר בטוענות שונות. באמת לא חסרות סיבות- המורה ההוא רך מדי, וההיא קשה מדי, הסגנון אייקידו ההוא לא מלמד נשק, ואילו הסגנון האחר לא יעיל בקרב-רחוב, ההוא לא טוב בגלל שהם עושים דברים שלא עושים באייקידו, והחבר שלו גרוע כי הם לא עושים דברים שכן צריך לעשות באייקידו.

אחת הסיבות למנהג "היפה" הזה של פסילת האחר, נעוצה במגוון סגנונות האייקידו שהתפתחו ממייסד האייקידו. יש ספקטרום רחב למדי של סגנונות אייקידו שונים, וההבדלים בין הסגנונות רב (ראו מפת הסגנונות למטה). סיבה נוספת היא איזה משחק של חמקמקות מהגדרות שהאייקידו אוהב לשחק. האייקידו היא אמנות-לחימה די מיוחדת שעוסקת בחיבור בין אנשים, בהתחברות לאנרגיות של התקפה, תנועה ועוד כמה נושאים שיכולים להיות קשים להגדרה.

 

במובן מסוים האייקידו הוא דבר והיפוכו- מצד אחד הוא דוגל בהרמוניה ושלום אבל מצד שני הטכניקות שלו קטלניות. האייקידו משלב בין רכות לבין עוצמה, אומנות לחימה מודרנית מצד אחד עם שורשים עמוקים של אומנויות-לחימה יפנית מסורתית מצד שני, ובכלל, מה זה הקונספט הזה של גברים הלובשים לבוש דמוי חצאית?

אני מאמין שהאייקידו הוא לא "לא", אלא "וגם". האייקידו הוא גם תירגול פילוסופי וגם דרך מהנה להישאר בריאים ובכושר. האייקידו הוא גם אומנות-לחימה יפאנית מסורתית, וגם דרך נהדרת להכיר אנשים שנוטים להיות מעניינים ומחפשים עומק ומשמעות. האייקידו הוא גם כלי לשינוי עצמי וגם שיטת הגנה עצמית המבוססת על בריחים והטלות.

דוגמא לסגנון אייקידו מאוד אגרסיווי המותאם ללוחמת רחוב

גם מטרות האייקידו בסגנונות השונים שונות מאוד. יש סגנונות אייקידו שדוגלות בהגנה עצמית אגרסיווית המותאמת ללוחמת רחוב. בצד השני של סקאלת האייקידו ישנן סגנונות רכים מאוד שמזכירות יותר ריקוד, בתנועות הארוכות והזורמות ובחיבור בין בני-הזוג. השתתפתי אפילו, רחמנא לצלן, בשיעורי אייקידו ששמו ברקע מוסיקה.

דוגמא לסגנון אייקידו מאוד רך, דמוי ריקוד (בסמינר לאייקידו בים-המלח)

לפעמים אנשים נתקעים בתפישה מסויימת של האייקידו, והם בטוחים שתפישת האייקידו שלהם היא היחידה והנכונה. אני מאמין שכל אחת מהתפישות האלה נכונה בדרכה שלה, ועשוייה לתרום להבנת האייקידו כמכלול. במובן הזה, כולם טועים אבל כמכלול- כולם צודקים. כמו שהפיל הוא גדול מסך כל אחד מהמאפיינים הייחודיים שלו (חדק, זנב, אוזניים גדולות), כך גם תפישת האייקידו היא לא ייחודית או מוגבלת, ורק ביחד הם מציגים תמונה חדה וברורה יותר של טבעו האמיתי.

דוגמא לסגנון אייקידו "קלאסי" יפאני מסורתי

באופן אישי אני מאמין שמורה טוב צריך לדעת לשלב בין האלמנטים השונים של האייקידו. אייקידו רך דמוי ריקוד מפספס את הפואנטה של אומנות הלחימה וההגנה העצמית, ואילו אייקידו חזק וקצר מפספס את האלמנט המנטאלי והרוחני של האייקידו. פיל "טוב" הוא לא רק חדק ולא רק אוזניים גדולות, אלא הוא תמהיל נכון של קצת חדק, קצת אוזניים גדולות, איזה 7 טונות של בשר וגם זנב קטן. ובדיוק כמו הפיל- כך גם האייקידו.

מניסיוני, האייקידו הוא דרך של שינוי המשתנה בעצמה עם הזמן. האייקידו שלי וגם של המורים שלי שונה מאוד מזה שהיה כשרק התחלתי להתאמן, ואני מאוד מקווה שהוא לא יתקבע, אלא ימשיך לזרום ולהתפתח עם השינויים שאני אחווה במהלך החיים. אני מעוניין להתנסות באייקידו "חי" ולא באייקידו תבניתי ומוגבל.

במובן הזה האייקידו דומה גם לנהר שזורם ומשתנה מרגע לרגע ועובר בין תוואי נוף שונים במרחב ובזמן. יש חלקים רגועים בנהר ויש חלקים גועשים. תוואי הנהר מתפתל בנוף ורק לעתים נדירות זורם בצורה ישרה ומסודרת. גם בתוך דוג'ו מסויים ניתן למצוא הבדלים בין מורי האייקידו השונים. יותר מזה, במהלך השנים האייקידו של המורים נוטה להשתנות, ואפילו במהלך השיעור ניתן לראות הבדלים בהוראת המורים ומעבר בין עבודה רכה, עם תנועות עגולות וגדולות לעבודה אינטנסיווית עם תנועות קצרות למטרות פראקטיות.

​סגנון אייקידו טומיקי (בהן יש תחרויות)

את עושר הסגנונות הזה, של האייקידו אפשר למצוא גם אצלנו בקבוצה. מכיוון שיש לנו שלושה מורים (כל אחד מלמד ביום קבוע אחר), יוצא לתלמידים להתנסות לא בסגנון אייקידו אחד. קבוצת האייקידו שלנו ייחודית למדי (לדעתי), בכך שהיא משלבת את הטוב של שתי העולמות. מצד אחד אנחנו מאוד שמים את הדגש על התנועה והזרימה, ומצד שני אנחנו מקפידים על הדיוק הטכני ועל אפקטיוויות התרגיל בהקשר של אומנות לחימה והגנה עצמית. על אף נגיעות של המשמעת היפאנית אימוני האייקידו שלנו מאופיינים באווירה טובה.

אם אתם מעוניינים לחוות איתנו את העולם הקסום של האייקידו, נשמח אם תצטרפו לקבוצת אייקידו שלנו בתל-אביב לשיעור התנסות בחינם וללא כל התחייבות. אם תרצו לשמוע פרטים נוספים, אשמח אם תתקשרו- 0547296988 (שחר).


לבירורים ותיאום שיעור נסיון