גילגולו של בן-זוג: פיתוח המודעות המרחבית בשיעורי אייקידו

אחת הנקודות שאנחנו מדגישים בשיעורי האייקידו שלנו היא לשים לב להיכן מטילים\מגלגלים את בני-הזוג שלנו. בד"כ אנחנו מבקשים לא להטיל אותם על תלמידים אחרים. למה בד"כ? את זה נבהיר בהמשך.

אני מאמין שאחת הנקודות החשובות ביותר באומנות-לחימה היא פיתוח המודעות ותשומת הלב למה שקורה סביבך, מה שנקרא בלעז "Situational awareness". בכלל, יש נטייה, שאני מאמין שהיא אנושית, להתמקד באיום המיידי, ולזנוח את כל השאר. הנטייה הזו נטועה כנראה בתהליך של "ראיית מנהרה" (tunnel vision) שמתרחשת במהלך קרב- יש התמקדות של 100% בתוקף ולא בשום דבר אחר.

התמקדות כזו של 100% באלמנט אחד יכולה לשמש את אומן הלחימה, וידוע שקשתים (חץ וקשת) היו נעזרים ביכולת הזו. ספרו המצויין של אויגן הריגל "זן באומנות הקשת" מתאר את פיתוח יכולות הנשימה וההתמקדות דמויות הזן של קשתים שמאפשר להם להתמקד במטרה אחת ולהתעלם מכל האנדרלמוסיה של שדה-הקרב מסביב.

מיומנות של התמקדות כזו יכולה להיות שימושית מאוד גם לתלמידי אייקידו- גם במהלך השיעור וגם במקרה של הגנה-עצמית, בתנאי שהיא באה במקביל ליכולת של תפישה רוחבית של שדה-הקרב. הדרישות מקשת בשדה-קרב של יפן הפיאודלית לא בהכרח דומות לאלו הנדרשות מתלמיד בזמן שיעור אייקידו. אם אותו הקשת ירה ופגע במטרה שלו, זה לא ממש היה משנה אם שנייה אחרי כן הוא נדקר למוות. לעומת הקשת, לתלמיד אייקידו יהיו מן הסתם השגות בעניין, כשמדובר בו עצמו. כלומר, יכול להיות שהתלמיד ביצע טכניקת אייקידו מושלמת על היריב שלו וניטרל אותו לחלוטין, אבל במהלך אותה טכניקה מושלמת, הבן-דוד של היריב החליט להפגיש את התלמיד עם הקצה החד של בקבוק בירה שבור (גולדסטאר לצורך העניין), אז בסיכומו של דבר, התוצאה היא, בוא נאמר, פחות מאופטימאלית.

באופן דומה יש נטייה במהלך של אימון בטכניקות סכין (באייקידו סכין האימון נקרא טאנטו- Tanto) להתמקד בסכין. כמובן שזו אסטרטגיה טובה, אבל אסור לשכוח שהסכין הוא אלמנט אחד בהתקפה, ונכון שכדאי מאוד להימנע מדקירה, אבל מצד שני, גם כדאי להימנע מפיצוץ לפנים, שמהווה רק קדימון לדקירה.

הדבר דומה לפנסי המגה-לייט שיש להם טווח מיקוד משתנה בין אור חלש אבל בפרישה רחבה לבין אור חזק אבל מאוד ממוקד (ראו איור מצ"ב). במקרה של הגנה-עצמית יש צורך כמעט פראדוקסלי של שימוש בתשומת לב גם ממוקדת וגם רחבה בו-זמנית. לכאורה, ההבדלים בין תשומת הלב מנוגדים, ובאמת, לתלמידי אייקידו חדשים, זה כמעט בלתי-אפשרי, אבל עם הזמן והתירגולים, היכולת הזו הולכת ומשתפרת. הצד הטכני של התרגיל כאילו "עובר מקום" בראש ככל שמתרגלים יותר. כמו שתלמיד נהיגה מתחיל ממוקד כל כולו בדרך, ואילו נהג מיומן יכול גם לנהוג, גם לקלל את הנהג שהוא כרגע חתך בכביש, גם לסמס בפלאפון וגם לשתות קפה- כל זה בו-זמנית.

 

פנסי המגה-לייט שיש להם טווח מיקוד משתנה

אייקדו היא אומנות-לחימה מיוחדת בדגש שהיא שמה על תירגול של תקיפה ע"י יותר מיריב יחיד. תלמידי אייקידו הניגשים למבחנים לדרגת חגורה שחורה דאן-2 ומעלה נדרשים במהלך המבחן להתמודד עם התקפה בו זמנית של שניים, שלושה ואף ארבעה תוקפים.

ואם נחזור לשאלה, למה בד"כ אנחנו מבקשים לא להטיל את התלמידים על תלמידים אחרים? כי בתירגול אייקידו מתקדם של תקיפה רבת-משתתפים, תלמידי האייקידו המיומנים מתבקשים להטיל באופן מכוון את התוקפים לכיוון התוקפים האחרים. אין אלמנט שמוציא את ההתקפה משיווי-משקל כמו תלמיד אייקידו אחר שמוטל לעבר התוקף. מכאן אני חוזר לתחילת הפוסט בו התייחסתי לכלל הזהירות של "אל תטיל את הבן-זוג שלך על תלמיד אחר". כלל זה זו מהווה את תחילת הדרך בפיתוח המודעות המרחבית של שיעור האייקידו, שדה-הקרב, או אפילו נסיעה בכביש (שלפעמים מסוכן יותר משדה-קרב).

אנחנו יכולים לראות, אם כן, שבסופו של יום, אפילו כללי-הזהירות מתקשרים לאמנטים של אומנות-לחימה והגנה-עצמית. הנקודות שקשורות לכללי זהירות יכולות להפוך לדגשים להגנה-עצמית פשוט ע"י הוצאת המילה "אל". כלומר כלל הזהירות "אל תטיל את הבן-זוג שלך על תלמיד אחר" הופך לאלמנט של הגנה עצמית "תטיל בכוונה את התוקף שלך על תוקף אחר".

תפישת אומנות-הלחימה בקבוצת האייקידו שלנו מתבטאת בצורות רבות במהלך השיעורים שלנו, אפילו בכללי-הזהירות.

אם תרצו לשמוע עוד על תפישת אומנות-הלחימה בשיעורי האייקידו שלנו, ולקבוע שיעור התנסות חינם (ללא כל התחייבות) אשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה.

 

שחר- 0547296988.

 


לבירורים ותיאום שיעור נסיון