אייקידו בהקשר של הגנה-עצמית ושמירה עצמית

תארו לעצמכם מצב שמחבל עם סכין מצליח לחדור ללשכת הרמטכ"ל ב"בור" בקרייה, וכמעט מצליח לדקור את הרמטכ"ל, אלא שבידיוק באותו רגע האחראי לביטחון נכנס בדלת, נאבק באופן הירואי במחבל ומכניע אותו בטכניקת אומנות-לחימה מושלמת. האם מגיע לאותו אחראי לביטחון צל"ש על עבודתו הטובה? האם ישבחו את השליטה הטובה שלו ברזי ההגנה-העצמית? האם יהללו את שעות האימונים הרבות שהוא הקדיש לליטוש יכולותיו בקראטה\אייקידו\קרב-מגע?

אפשר לבחון באותו אופן, כמעט כל מיקרה של עימות גופני ככישלון מחפיר של שמירה-עצמית. אומני-הלחימה מרבים להשתמש במונח של הגנה-עצמית בד"כ בהקשר של מערך טכניקות של אומנות-לחימה או מיומנויות גופניות המשמשים במקרה של תקיפה גופנית. אין ספק, שישנה חשיבות רבה בשליטה בטכניקות של הגנה-עצמית, ולעיתים אין ברירה אלא להשתמש בהן. אולם שימת הדגש על ההגנה-העצמית עלול להפחית בחשיבות של השמירה-העצמית (self protection).

השמירה-העצמית (self protection) הוא מונח רחב המשמש למכלול האלמנטים הדרושים לשמירה על הביטחון האישי. אם נתייחס לדוגמא של המחבל בלשכת הרמטכ"ל, אז שמירה עצמית היא מכלול ההגנה ההיקפית, מודיעין מעודכן, פרוטוקולים של הגנה מרחבית ואישית, תרגולות ובדיקות, אמצעי שמירה ואזעקות וכו'.

ההגנה-עצמית, היא אחד ממרכיבי השמירה העצמית, והיא משמשת רק למצבי חירום, בהם כל שאר מרכיבי ההגנה נכשלו ועכשיו אין ברירה אלא לפתוח את ערכת החירום לשימוש באלימות פיסית. שימוש בהגנה עצמית היא לא סיפור גבורה, אלא תעודת עניות של ציון נכשל בשמירה העצמית. שימוש בהגנה-עצמית היא הוכחה או התוצאה של התנהגות רשלנית והיעדר נוכחות למה שקורה מסביב. מובן שהחיים לפעמים מציבים מקרים בהם אין ברירה אלא להשתמש בהגנה-עצמית מיידית- לדוגמא בהתקפת פתע של מחבל עם סכין, אבל לרוב אלימות פיסית היא חלק מתהליך.

אלמנטים שונים של מרכיבי שמירה העצמית (שימו לב שההגנה-העצמית היא מרכיב!)

בשיעורי האייקידו שלנו אנחנו מתרגלים לא רק טכניקות של התקפה והגנה, אלא לומדים גם התהליכים המקדימים המרכיבים והמוליכים לאלימות פיסית. כך התלמידים לומדים לאילו נקודות חשוב להקדיש תשומת לב, ומהי הדרך הנכונה להתמודד איתן.

מרכיב חשוב בשמירה העצמית היא היכולת להוריד את רמת העימות (de-escalation). מיומנות זו חשובה יותר לגברים, ועשוייה להיות שמישה במקרה של היתקלות במישהו בפאב שגורמת לו לשפוך את הבירה שלו בטעות. זוהי דוגמא למצב פוטנציאלי של אלימות לא מתוכננת, ובד"כ יש לה מרכיבים קבועים ותהליך מסויים של הגברת הפוטנציאל לאלימות. בשיעורי האייקידו וההגנה-העצמית שלנו אנחנו עוברים ולומדים לזהות תהליכים אלו ואת הדרך הטובה לטפל בהם כדי שלא יגיעו לשלב של האלימות הפיסית.

אומרים שיש שתי בעיות בהגנה-עצמית: כשהיא לא עובדת, וכשהיא כן עובדת. החלק הראשון די ברור- אם מישהו תוקף אותך ואינך יודע כיצד להתגונן כראוי, אתה בבעייה. החלק השני פחות ברור- למה צריכה להיות בכלל בעייה בהגנה-עצמית? לפעמים כשהרוחות סוערות מה שנדמה כהגנה-עצמית עשויי להראות בעייני המשטרה\חברת הביטוח\בית-המשפט כתקיפה. הגבול בין הגנה-עצמית לתקיפה עשויי להיות דק ולא כל-כך ברור. יותר מזה, לפעמים שימוש מוגזם בכוח או בטכניקת הגנה-עצמית קטלנית עשוי להביא לפציעה חמורה ואף מוות. במקרה של תקיפת סכין של מחבל, השימוש בטכניקה קטלנית עשויי להיות מוצדק, אבל במקרה של ריב על חנייה, ההצדקה לכך אולי פחותה. בשעורי האייקידו וההגנה-עצמית שלנו אנחנו מסבירים את הבדלים, ושמים את הדגשים מתי האלימות בלתי נמנעת.

בשיעורי האייקידו שלנו אנחנו עובדים גם האלמנטים הנוספים של שמירה עצמית בהם פיתוח יכולת גופנית, יכולת נפשית ופיתוח תשומת לב למה שקורה מסביב (situational awareness), שנרחיב עליהם בפוסטים בהמשך.

אני מקווה שקיבלתם הצצה לעולם המורכב של ההגנה-העצמית, ולא ממש הספקתי להסביר כיצד אנחנו מתייחסים לאלמנטים השונים בשיעורי האייקידו שלנו, אבל אשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה, או לקבוע שיעור התנסות באייקידו ללא כל התחייבות. אפשר גם לשלם לשיעורים כל חודש בחודשו, כך שאין צורך להתחייב לשיעורי האייקידו שלנו לשנה או לתקופה ארוכה.

שיעורי האייקידו שלנו מתקיימים בתל-אביב ובנס-ציונה.

שיעורי האייקידו בתל-אביב מתקיימים בתיכון אליאנס בימי ראשון ורביעי ב2100-2230 ויום שישי ב 1400-1530.

שיעורי האייקידו בנס-ציונה מתקיימים בימי שני וחמישי ב2100-2230.

אשמח אם תתקשרו- 0547296988 (שחר).


לבירורים ותיאום שיעור נסיון